یک شمع، هم به‌تنهایی تاریکی را از بین می‌برد، هم آن را تعریف می‌کند

اوژن سلیمی
02:01610

A single candle simultaneously banishes and defines the darkness | An interview with Raha Ashrafi, Ensieh Khamse and Shadi Azizi

گفت‌وگو (آنلاین) با انسیه خمسه، شادی عزیزی و رها اشرفی

مدیر پانل: اوژن سلیمی

خمسه: بسیاری از دفاتر خواهان جذب نیرو در بخش طراحی فاز دو هستند، اما جز تعدادی محدود که انگشت‌شمارند و به‌طور مستقل کار می‌کنند، متقاضی زیادی برای این بخش وجود ندارد که به‌‌شدت کمبود آن، به‌ویژه در دفاتر معماری احساس می‌شود. به باور من این اشتیاق زیاد برای کار در حوزۀ طراحی فاز یک، به شبکه‌های اجتماعی که در چند سال اخیر بسیار باب شده است، به بستر اجتماعی‌ که در آن زندگی می‌کنیم و به نحوۀ آموزش ما در دانشگاه‌ها بازمی‌گردد.

عزیزی: بچه‌ها با یک فرهنگ ارتباطی بزرگ می‌شوند، به دانشگاه می‌روند، در آنجا دستاوردهایی نصفه‌نیمه به آن‌ها منتقل می‌شود و چیزی به اسم طراحی فاز یک را پیش چشمان‌شان قرار می‌دهند و بعد آن‌ها را به سمت جامعۀ حرفه‌ای معماری هدایت می‌کنند که بحث بر سر داشتن امضا و شهرت است. خودشان هم خبر ندارند که ممکن است این مسیر برنده نداشته باشد و در انتهای این رقابت همه بازنده شوند، نه از روی ناتوانی، بلکه از این نظر که در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر طراح معمار به معنای امروزی نخواهیم داشت.

اشرفی: امروزه معماری به توانایی‌های متفاوتی احتیاج دارد. ممکن است یک فرد توانایی خوبی در مدیریت داشته باشد و افراد را برای انجام یک کار مشترک هماهنگ کند، می‌تواند دقت بالایی در جزئیات و نحوۀ ساخت آن‌ها داشته باشد، ممکن است در کار با نرم‌افزارها و مباحث برنامه‌نویسی توانمند باشد. اگر در این زمینه‌ها عملکرد خوبی داشته باشیم بازهم می‌توانیم یک معمار باشیم. نداشتن آگاهی از توانایی‌ها و نیاز بازار کار، اشتیاق افراد را برای کار در زمینۀ طراحی بیشتر می‌کند.


عکاس: بردلی والترز (Bradley Walters)

لینک کوتاه
https://koochemag.ir/?p=13453

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند