کوچه اسکوپ | دیوید لینچ

13:493270

سامانه به تعداد کلمه حساس است. بنابراین محدودیت تعداد کلمه به‌دقت رعایت شود.

پس از ارسال موفقیت‌آمیز جستار یک کد رهگیری در بخش «ارسال جستار» برای‌تان صادر خواهد کرد.

کوچه اسکوپ به‌عنوان زیرمجموعۀ موسسه «کوچه[1]؛ باغ هنر و اندیشه» یک پلتفرم سینمایی است که در سال 1398 تأسیس شد که از زاویۀ شهر و معماری به سینما نگاه می‌کند. ما به همۀ حوزه‌های سینما، به‌ویژه فیلم‌های هالیوود (قدیم و جدید)، فیلم‌های اروپایی و آسیای جنوب شرقی باکیفیت علاقه‌مندیم.

متداول‌ترین دلیلی که مطالب را رد می‌کنیم این است که مشارکت‌کننده به‌صورت بالقوه مطالبی را ارسال کند که به دلیل طولانی بودن، شیوۀ نگارش یا موضوع آن برای انتشار در مجله یا وب‌سایت کوچه نامناسب باشد؛ بنابراین آشنایی نویسندگان با خط‌مشی‌های نگارشی و تاریخ انتشار جستار[1]های کوچه ضروری است.

 

مطالب ارسالی

باعث افتخار کوچه خواهد بود که دست‌‌نوشته‌های جدید نویسندگان گرامی «براساس موضوع پرونده» را دریافت می‌کند، اما تضمینی برای انتشار آن‌ها نمی‌دهد. فرض را بر این می‌گذاریم که مطالب ارسالی، نسخه‌های دوباره‌کاری‌شده‌ای از مطالب منتشرشدۀ قبلی یا دست‌نوشته‌هایی نیستند که به‌طور هم‌زمان به چندین نشریۀ مختلف ارسال شده‌اند (به‌عبارت‌دیگر ما نمی‌خواهیم هیئت تحریریۀ کوچه وقت خود را صرف خواندن و ارزیابی جستارهایی کند که نویسنده به‌تازگی موافقت کرده است که آن را در جای دیگری منتشر کند!) دست‌نوشته‌ها باید از طریق وب‌سایت کوچه ارسال شوند و عنوان فیلم‌ها و کتاب‌ها در جستار نیز باید به‌جای خط‌دار (Underline)، مورب (Italic) باشد.

سعی می‌کنیم در اسرع وقت و به‌طورمعمول بین یک تا دو هفته پس از دریافت جستار، به آن‌ها پاسخ دهیم.

به نویسندگانی که تا‌به‌حال مطلبی در کوچه اسکوپ منتشر نکرده‌اند، توصیه می‌شود در صورت امکان متن‌های نوشته‌شده در فصل‌های قبل را مطالعه کنند.

 

مسئولیت‌ها

اگر نویسندگان احساس می‌کنند که علایق پژوهشی، نوشته‌های قبلی، یا ارتباط با فیلم‌سازان یا نویسندگان کتاب می‌تواند به‌طور بالقوه تضاد منافع ایجاد کند، باید به ما اطلاع دهند که ارتباط‌شان می‌تواند ارزیابی انتقادی منصفانه را دشوار یا غیرممکن کند. نویسندگانی که مسئولیت‌های رسمی کوچه را قبول می‌کنند باید بدانند که این پذیرش به‌هیچ‌وجه تضمینی برای انتشار جستارشان نیست. همۀ مطالب ارسالی، باید با رأی اکثریت اعضای هیئت تحریریۀ کوچه برای انتشار کسب کنند.

 

بازنگری‌ها

اگر احساس کنیم جستار شما نیاز به ویرایش بیشتری دارد، جستار را با ارائۀ پیشنهادهایی برای اعمال تغییرات به شما بازمی‌گردانیم یا آن را ویرایش می‌کنیم و مقالۀ اصلاح‌شده را برای تأیید شما ارسال می‌کنیم. فرم توافق‌نامه‌ای برای همۀ جستارهای پذیرفته‌شده برای انتشار به نویسنده ارسال می‌شود که در آن شرایط انتشار با ذکر جزئیات ارائه شده است. قبل از انتشار، نسخۀ متن ویرایش‌شده و صفحه‌آرایی‌شده، پیش از نمونه‌خوانی برای تمامی نویسندگان جهت اخذ تأیید ارسال می‌شود.

 

نکات مهم

  • لطفاً برای بحث دربارۀ موضوعات سرمقاله با دفتر تماس نگیرید، زیرا امکان گفت‌وگو با سردبیر از این طریق میسر نیست.
  • پیشنهادها یا سؤالات خود را به‌صورت کتبی از طریق ایمیل کوچه به آدرس koochemag@yahoo.com برای هیئت تحریریه ارسال کنید. تمام مطالب ارسالی با دقت خوانده می‌شوند.
  • همۀ ویراستاران کوچه خودشان نویسنده هستند و به نکاتی که نویسندگان بدان اشاره می‌کنند، آگاهی داشته و نسبت به بازخوردها بی‌تفاوت نخواهند بود، حتی اگر نتوانند نظرات دقیق‌شان را به نویسندگان از طریق مکاتبه منتقل کنند، مطالعۀ سنجیدۀ مطالب ارسالی اولویت آن‌هاست.
  • اگر قصد انتشار مطالب ارسالی شما را به‌‌صورت چاپی نداشته باشیم، سعی می‌کنیم در سایر رسانه‌های اجتماعی کوچه یا وب‌سایت کوچه آن را منتشر کنیم.
  • مهلت‌ ارسال جستار برای کوچه اسکوپ: پروندۀ دیوید لینچ، فیلم‌ساز و نقاش آمریکایی: 1403/3/08

پی‌نوشت

[1] مؤسسۀ کوچه شامل فعالیت‌های نشریه کوچه باغ هنر و اندیشه، انتشارات کوچه باغ هنر و اندیشه و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای کوچه است.

[1] Essay

جستارهای ویژه

نویسندگان باید موضوع خود (فیلم، ژانر فیلم، روند تولید فعلی، مرور کلی از حرفه، یک جنبش هنری یا سیاسی و…) را به‌طور عمیق موردبحث قرار دهند.

نویسنده باید زمینۀ اجتماعی- سیاسی و هم جنبه‌های هنری موضوع را بررسی کند.

در صورت نیاز، به‌جای استفاده از حدس و گمان‌های شخصی، نقل‌قول‌هایی را از فیلم‌ساز دربارۀ اهداف خاص‌ خود پیرامون ساخت اثر ارائه دهید.

مهم نیست که فیلم چقدر به‌ظاهر بی‌ضرر است یا طرح آن چقدر فرمول‌بندی‌شده است یا قالب کلی آن چقدر متعارف است، از پیامدهای سیاسی اثر و دیدگاه اجتماعی آن غافل نشوید.

در صورت امکان، هر منبع کتاب‌شناختی یا سایر منابع باید به‌طور خلاصه در متن گنجانده شود، نه اینکه در فهرست طولانی پاورقی‌ها توضیح داده شود. در غیر این صورت بسته به ماهیت جستار، یادداشت‌های پایانی را برای منابع یا مراجع ذکر می‌کنیم.

یکی از قالب‌های پیشنهادی برای جستارهای ویژه، بررسی کلی چند فیلم است که به‌تازگی اکران شده‌اند یا که تاکنون کمتر موردبررسی قرار گرفته‌اند. جستارهای ویژه بر فیلم‌هایی تمرکز دارد که شاید دیدگاه سیاسی، موضوع یا دغدغه‌های کلی مشترکی دارند (مثل فیلم‌هایی دربارۀ زندگی در حومۀ شهر یا خشونت شهری). این جستارها همانند نقدهای فردی از فیلم، باید خلاصه‌ای بسیار مختصر یا ارجاعی به خط داستانی برای کسانی داشته باشند که فیلم‌ها را تابه‌حال ندیده‌اند. با‌این‌حال، تمرکز اصلی باید روی مسائل اجتماعی باشد که در فیلم‌ها نشان داده می‌شود و اینکه چگونه می‌توانند نکته‌ای را دربارۀ فضای سیاسی/ اجتماعی/ زیبایی‌شناختی فعلی به خواننده منتقل کنند.

مصاحبه

مصاحبه‌ها ممکن است با کارگردان موردنظر پرونده باشد یا کارگردانان، مجریان، نویسندگان، آهنگسازان، تهیه‌کنندگان، توزیع‌کنندگان، تکنسین‌ها[1]‌ یا کسانی باشد که نسبت به فضای شهر و معماری در آثار سینمایی فیلم‌ساز موردنظر پرونده آگاهی دارند تا بتواند موضوع موردنظر را از این دو منظر بررسی کنند.

ما مصاحبه‌هایی را ترجیح می‌دهیم که علاوه بر جذاب بودن و درگیر کردن ذهن خواننده، سؤالات چالش‌برانگیز (نه خصمانه) داشته باشد و به نکات مسئله‌ساز یا بحث‌بر‌انگیز (هم نقاط قوت و هم ضعف فیلم پیرامون شهر و معماری) بپردازد که مصاحبه‌گر نیز مایل به بحث پیرامون آن‌ها باشد.

بنا به تجربه، اکثر مصاحبه‌شوندگان به مصاحبه‌کننده‌ای که به کار خود مسلط باشد، احترام می‌گذارند؛ یعنی کسی که کار خود را به‌اندازۀ کافی جدی بگیرد و از مصاحبه‌شونده سؤالات آگاهانه و گاه سخت و چالش‌برانگیز بپرسد.

بررسی فیلم

  • نقدهایی را ترجیح می‌دهیم که تمرکزشان بر فیلم‌های اکران‌شدۀ سینمایی طی بیست سال اخیر باشد یا فیلم‌هایی از فیلم‌ساز پرونده که قرار است به‌زودی در سرتاسر جهان اکران شود.
  • بررسی باید موضوعی را در فیلم هدف قرار دهد که دربارۀ فضای شهر و معماری است.
  • باید خلاصه یا توصیف بسیار مختصری در اوایل بررسی برای کسانی که تابه‌حال فیلم را ندیده‌اند، نوشته شود.
  • بررسی نباید در پوشش یک طرح کلی طولانی، با تفسیری انتقادی باشد.
  • زیبایی‌شناسی و همچنین محتوا و چگونگی تأثیر تکنیک‌های سینمایی بر یک فیلم برای‌مان دارای اهمیت است.
  • ارجاع مستقیم به کتاب و نقل‌قول در متن باید به‌صورت درون‌متنی و در انتهای جستار تحت عنوان بخش «منابع» به روشAPA نوشته شود.

نقد کتاب

  • نقدهای کتابمرتبط با پروندهباید براساس کتاب‌های تازه منتشرشده در هرکجای جهان بپردازد.
  • نویسنده ممکن است روی یک کتاب یا چند عنوان مرتبط تمرکز کند.
  • از نگارش آن‌دسته از جستارهای مروری نقد کتاب استقبال می‌کنیم که در آن بحث باعث توسعۀ ایده‌ها یا توسعۀ مسائل می‌شود.

پی‌نوشت

[1] Technicians

شیوۀ نگارش

مخاطبان ما عموم مردم‌اند؛ مردمی که آگاهی نسبی دربارۀ هنر، شهر و معماری دارند.

مهم نیست که ایده‌ها یا استدلال‌های مطرح‌شده تا چه حد پیچیده‌اند، این خوانایی متن‌هاست که برای‌مان اهمیت دارد، زیرا بر این باوریم که وظیفۀ نویسنده این است که افکار خود را روشن بیان کند، نه اینکه خواننده را با فرمول‌های ناشیانه وادار به رمزگشایی میان واژگان کند.

ما به دنبال استفاده از اصطلاحات و واژگان آکادمیک، اصطلاحات مبهم اجتماعی- اقتصادی، نکات بی‌اهمیت فیلم، ارجاعات نمایشی یا ارجاعات نظری مبهم نیستیم؛ برای مثال نمی‌خواهیم که نویسندگان‌ از چگونگی «خواندن» یا «رمزگشایی» یک فیلم صحبت کنند، بلکه می‌خواهیم نحوۀ نگرش، تحلیل و تفسیر انتقادی یک فیلم را از منظر فضای شهر یا معماری بیان کنند. بحث دربارۀ نقاط قوت و ضعف یک فیلم از منظر شهر و معماری برای ما مهم‌تر از تبلیغ غیر انتقادی آن است.

 

محدودیت تعداد کلمه

همان‌طور که توجه به تاریخ‌های مهم و مهلت ‌ارسال جستار از جانب نویسنده برای‌مان بااهمیت است، انتظار داریم به دستورالعمل‌های مربوط به رعایت تعداد کلمه در هر جستار نیز توجه شود. طولانی بودن یا کوتاه بودن متن نسبت به تعداد کلمۀ اعلام‌شده باعث رد جستار خواهد شد.

  • جستارهای ویژه بین 2500 تا 4000 کلمه
  • مصاحبه در محدودۀ 2500 تا 3500 کلمه
  • بررسی فیلم بین 1500 تا 2000 کلمه
  • نقد کتاب بین 1000 تا 1500 کلمه است.

 

مهلت ارسال

ما از نویسندگان انتظار داریم که تمام تلاش خود را برای رعایت مهلت‌های رسمی ارسال جستار تا پایان روز 1403/3/08 انجام دهند. جستارهایی که پس‌ازاین تاریخ به دست کوچه برسد ممکن است نسبت به جستارهایی که در بازۀ زمانی مقرر ارسال شده‌اند و به تاریخ مهم متعهد بوده‌اند، در اولویت انتشار قرار نگیرند یا برای انتشار در وب‌سایت/ایسنتاگرام در نظر گرفته شوند.

 

عنوان جستار

خطابی یا شعرگونه و به‌صورت دوبخشی به دو زبان فارسی و انگلیسی باشد.بین 5 الی 15 کلمه

مثال: بردمن؛ فضیلت غیره منتظرۀ جهل                                

Birdman; the Unexpected Virtue of Ignorance

بخش اول عنوان به‌صورت کوتاه و هنری؛ بخش دوم نیز به‌صورت توضیح علمی و مشخص‌کنندۀ بخشِ اول عنوان باشد.

 

معرفی نویسنده

به‌صورت مختصر شامل سال تولد، آخرین مقطع تحصیلی، رشتۀ تحصیلی، نام دانشگاه، نقش یا سمت اجتماعی (به دلخواه).

مثال: 1364. دانش‌آموختۀ دکتری معماری اسلامی از دانشگاه هنر اصفهان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و گروه طراحی بافت پیرامون حرم رضوی.

  • هر جستار می‌تواند حداکثر یک نویسنده داشته باشد.
  • نویسندگان با ارسال جستارها، اجازۀ انتشار آن ها را به صورت فیزیکی و الکترونیکی با حفظ حقوق معنوی نویسنده به انتشارات کوچه باغ هنر و اندیشه می‌دهند.
  • دقت کنید، در فرم «ارسال جستار» در بخش‌های عنوان فارسی و انگلیسی، لب کلام، معرفی نویسنده و متن جستار، اگر کلمات بیشتر از حداکثر مجاز باشد، سیستم به‌طور خودکار کلمات اضافی را حذف خواهد کرد؛ بنابراین پیش از ارسال جستار، بخش‌های نام‌برده را مجدد بازنگری فرمایید، همچنین محدودیت تعداد کلمه به‌دقت رعایت شود و در صورت اطمینان جستار را ارسال کنید.

 

نحوۀ ارسال جستارها:

جستارها می‌بایست در وب‌سایت مجله و در بخش «ارسال مقالات» مربوط به بخش «کوچه اسکوپ» بارگذاری شوند. دقت داشته باشید پس از ارسال موفقیت‌آمیز جستار، سامانه یک کد رهگیری صادر خواهد کرد.

https://koochemag.ir/

ما در حال حاضر به

  • نقد کتاب: 750 هزار تومان
  • نقد فیلم و مصاحبه‌: 1 میلیون تومان
  • مقالات ویژه: 2 میلیون تومان اختصاص داده‌ایم. دربارۀ مقالاتی که فقط در وب‌سایت/اینستاگرام کوچه منتشر خواهند شد، پرداخت نقدی صورت نمی‌گیرد.

نویسندگان و مشارکت‌کنندگان یک نسخۀ فیزیکی از کتاب یا مجله‌ کوچه که متن‌شان در آن منتشر شده است را نیز دریافت خواهند کرد. امیدواریم در آینده بتوانیم این نرخ‌ها را افزایش دهیم، زیرا به‌خوبی می‌دانیم که نوشتن خوب مستلزم پرداخت دستمزد کافی است.

حق امتیاز حاصل از چاپ اولیه و مجدد بعدی مطالب در قالب کتاب به‌صورت 50/50 بین کوچه و نویسندگان تقسیم می‌شود.

  • هر متن و جستاری که درج می‌شود، تنها بیانگر دیدگاه نویسنده‌اش است.
  • نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه ‌باغ هنر و اندیشه مطالب را در صورت نیاز با ویرایش به چاپ می‌رساند.
  • در چاپ مطالب نشریۀ کوچه‌باغ هنر و اندیشه قانون حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان رعایت می‌شود.
  • درج مطالب نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه‌ باغ هنر و اندیشه توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در سایر نشریات یا فضای مجازی، می‌بایست با مجوز کتبی نشریه باشد.
لینک کوتاه
https://koochemag.ir/?p=16555