فصل اول

08:006860

زمان

17 تا 19

برنامه فصل اول

پنج‌شنبه 19 مرداد 1402- ساعت 17 تا 19

پیمان پورحسینی و نیما ترابی – پینوکیوی گیرمو دل‌ تورو[1] (2022)، به کارگردانی گیرمو دل ‌تورو[2]  و مارک گوستافسون[3].

 

پنج‌شنبه 02 شهریور 1402- ساعت 16 تا 18

آران جاویدانی و علی ابهری – مردی به نام آتو[4] (2022)، به کارگردانی مارک فورستر[5].

 

پنج‌شنبه 06 مهر 1402- ساعت 17 تا 19

بهزاد اتابکی و معصومه گنجه‌ای- تار[6] (2022)، به کارگردانی تاد فیلد[7].

 

مجری

طاهره جورکش

کیوریتور

مرتضی خیاط‌ پور نجیب

سطح مخاطبان

نیمه‌حرفه‌ای، حرفه‌ای

محل برگزاری فصل اول

رسا استودیو: تهران، محله آجودانیه، خیابان ارومیان، بن‌بست ارومیان، پلاک صفر

اطلاعات بیشتر در واتس‌اپ

09335582350

کارگاه اول

1. پینوکیوی گیرمو دل تورو

سینما؛ معماری دیدن.

پیمان پورحسینی: هم‌بنیان‌گذار استودیو آگراندیسمان، دانش‌آموختۀ معماری، پژوهشگر سینما و معماری.

  • رابطۀ سینما و معماری با نگاهی به جهان‌بینی فانتزی دل تورو.
  • جایگاه معماری در شیوۀ داستان‌گویی و روایت دل ‌تورو.
  • بررسی موردی حضور معماری در دو فیلم اخیر دل تورو: شکل آب (The Shape of Water) و کوچۀ کابوس (Nightmare Alley).

 

معماری فیلم.

حمید ترابی: هم‌بنیان‌گذار استودیو آگراندیسمان، پژوهشگر دکتری معماری.

  • طراحی صحنۀ فیلم پینوکیوی دل تورو، تفاوت‌های طراحی در فیلم و انیمیشن.
  • طراحی صحنه؛ از چیدمان‌های معناگرا تا انتخاب بافتار تصویری پینوکیوی دل تورو.
  • کارکرد روایی معماری و طراحی صحنه در پینوکیوی دل تورو.

 

اقتباس و معماری روایت.

نیما حقوقی‌نیا: پژوهشگر دکتری معماری.

  • سرفصل مطالب
  • شیوۀ اقتباس دل تورو از داستان پینوکیو.
  • تفاوت‌های داستان‌گویی کولودی و دل ‌تورو.
  • تحلیل ساختار کهن‌الگوی سفر قهرمانی در کار دل‌ تورو و تفاوت آن با داستان اصلی.

کارگاه دوم

 

2- مردی به نام آتو؛ یک مطالعۀ تطبیقی

آران جاویدانی: دانش‌آموختۀ کارشناسی عمران؛ پژوهشگر تاریخ سینما و آرشیودار.

علی ابهری: دانش‌آموختۀ دکتری معماری؛ مدیر پژوهش و توسعۀ معماری مهندسین مشاور نشا (نگین شهر آینده).

آران جاویدانی و علی ابهری به بهانۀ تحلیل «مردی به نام آتو»، دربارۀ سه اثر مختلف: کتاب مردی به نام اوه[8]، فیلم سوئدی ساخته‌شده براساس این کتاب و بازسازی آمریکایی آن را به گفت‌وگو می‌نشینند. در این گفت‌وگو موضوع رابطۀ فیلم‌ها و اقتباس سینمایی از آثار ادبی، مشابهت و تفاوت‌های دو فیلم و همچنین محتوای سه اثر موردبررسی قرار می‌گیرد.

کارگاه سوم 3- تار

معماری جنسیت در فیلم.

معصومه گنجه‌ای: مدرس و پژوهشگر سینما؛ دانش‌آموختۀ دکتری مطالعات تطبیقی تاریخ هنر (سینما).

  • تحلیل فمینیستی تصویرسازی هنرمند در دو فیلم تار (اثر تاد فیلد) و سرچشمه (اثر کینگ ویدور[9])
  • شخصیت‌پردازی زن موسیقی‌دان در تار و مرد معمار در سرچشمه.
  • زن موسیقی‌دان، مرد معمار و فرهنگ زمانه در تار و سرچشمه.

 

فضا؛ عینیت/ذهنیت.

بهزاد اتابکی: معمار و شهرساز، بنیان‌گذار دفتر معماری و شهرسازی «بُن ارک».

  • تار؛ آن چیزی که نیست|خوانش اثر با رمزگشایی ارجاعات، اشارات و استعارات فیلم.
  • گوستاو مالر[10] از نگاه لئونارد برنشتاین[11].
  • لیدیا تار: تناظر و تقابل دوگانه‌ها.
  • عینیت و ذهنیت فضاها.

عنوان تاگل

محتوای تاگل در این قسمت قرار میگیرد ، بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا این متن تغییر کنید.

پی‌نوشت

[1]. پینوکیو گیرمو دل تورو (Guillermo del Toro’s Pinocchio)؛ داستان کلاسیک دوباره تصویر شده از آرزوی یک پدر که به طرز جادویی یک پسر چوبی افسانه‌ای را در ایتالیا زنده می‌کند و به او فرصتی می‌دهد تا از کودک خود دوباره مراقبت کند.

[2]. Guillermo del Toro Gómez

[3]. Mark Gustafson

[4]. «آتو» یک مرد بدخلق است که پس از از دست دادن همسرش از زندگی دست کشیده و می‌خواهد به همه‌چیز پایان دهد.

[5]. Marc Forster

[6]. تار (Tár) در دنیای بین‌المللی موسیقی کلاسیک غربی می‌گذرد و روی لیدیا تار متمرکز است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگساز-ارکسترهای زنده و اولین کارگردان زن یک ارکستر بزرگ آلمانی شناخته می‌شود که با اتهاماتی مواجه است.

[7]. William Todd Field

[8]. A Man Called Ove (2015)

[9]. King Wallis Vidor (1894-1982)

[10]. Gustav Mahler (1860-1911)

[11]. Leonard Bernstein (1918-1990)

لینک کوتاه
https://koochemag.ir/?p=13951