جوایز معماری؛ پیرامون نقد و بررسی برگزاری جوایز معماری در ایران

چیزی که جوایز معماری را بسیار جذاب می‌کند -که از نظر فرهنگی و سیاسی بسیار مهم است- این است که یک اثر معماری را از سایۀ بی‌توجهی بیرون می‌کشد و باعث می‌شود که نگاهی به وضعیت فرهنگ معماری در زمان تکمیل آن ساختمان داشته باشیم. به‌طور خاص، به ما یادآوری می‌کند که چگونه ساختمان، فرهنگ را تغییر داده است. در پی تعالی معماری، مهم است که از ساختمان‌های خوب در جوامعی که از آن‌ها استفاده می‌شود، تجلیل کنیم. علاوه بر این، جوایز مهم هستند، زیرا در کنار انتشار، به کانون در حال توسعۀ معماری ایران کمک می‌کنند. اما اغلب جوایز معماری در ایران را می‌توان به‌عنوان حمایت از کارهای گران‌قیمتی در نظر گرفت که مصرف‌گرایی زیبایی‌شناسانه را به قیمت طراحی باکیفیت در طیف کم‌هزینۀ پروژه‌ها در اولویت قرار می‌دهند. انتقاد دیگر این است که برخی از ساختمان‌های تقدیرشده خدمات خوبی به کاربران خود ارائه نمی‌دهند یا پس از گذشت زمان به بافت‌های خود کمک نمی‌کنند.

 

هدف اصلی مجله در این پرونده:

کوچه به دنبال این است تا در این شماره به «جوایز معماری» بپردازد تا از طریق ارزیابی آن‌ها به ضرورت تجزیه‌وتحلیل دائمی و به انتقادات ثابت و مداوم جوایز معماری مانند فراوانی بیش از حد برنامه‌های سالانۀ جوایز، تکیه بر تصویر، حمایت از وضعیت موجود در قربانی شدن ایده‌های رادیکال یا مخالف و همچنین نگرانی دربارۀ اینکه چه کسانی را کنار می‌گذارند، بپردازد.

 

سؤالات اصلی مجله در این پرونده:

  1. آیا جوایز معماری باید تنها به حوزۀ طراحی و ساخت محدود شوند؟ نسبت جوایز معماری با «امر تئوریک» در معماری ایران چیست؟
  2. تاریخ جوایز معماری تا چه حد مکتوب شده و قابل‌دسترسی است؟ چقدر به نقد جوایز معماری اهمیت داده شده است؟
  3. جوایز معماری چه کمکی به ارتقای معماری معاصر ایران کرده است؟ وقتی از تاریخ معماری ایران صحبت می‌کنیم، جوایز معماری چه نقشی در آن ایفا کرده‌اند؟
  4. جوایز معماری و معمار سلبریتی چه رابطه‌ای باهم دارند؟ نقش جوایز معماری در رشد معمارستاره‌ها چیست؟
  5. چه نهادهایی صلاحیت برگزاری جوایز را در حوزۀ معماری دارند؟
  6. ساکنان یا کاربران آثار برنده چه نظری دربارۀ آن‌ها دارند؟
  7. مسیر داوری و قضاوت جوایز معماری تا چه حد عادلانه است؟
  8. نقش دانشگا‌ه و فعالان غیردولتی صنعت ساختمان و ارگان‌های دولتی در برگزاری این جوایز چیست؟
  9. وظیفۀ رسانه‌ها و نشریات نسبت به جوایز معماری چیست؟
  10. جایزه/جوایز معماری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

 

به‌طور خلاصه، در این شماره قرار است که هر جستار به «جوایز معماری» بپردازد تا به این نکته توجه کند که چرا هنگام مرور تاریخ، برخی از ساختمان‌های عالی و معماران‌شان از قانون مکتوب ما کنار گذاشته شده‌اند و در فقدان تنوع افراد، گروه‌های کاملی از مردم که در معماری کار می‌کنند هنوز در این حرفه دیده نمی‌شوند.

مطالب این بخش به نویسندگان کمک خواهد کرد تا جستار خود را مطابق دستورالعمل و ضوابط مجله آماده کنند، بنابراین از نویسندگان محترم درخواست می‌شود، برای جلوگیری از اتلاف وقت، مطالب عنوان‌شده در هر بخش را به‌دقت مطالعه و جستارهای خود را مطابق با دستورالعمل مجله ارسال کنند. درصورتی‌که جستار، طبق موارد ساختاری و نگارشی موجود تنظیم نشده باشد، به مراحل بررسی وارد نخواهد شد.

  • رویکرد موردکاوی (مطالعۀ موردی) در نگارش جستار؛ می‌بایست از یک‌سو با هدف برقراری پل ارتباطی بین مطالعات کتابخانه‌ای و از سوی دیگر، روایت اطلاعات زندگی واقعی باشد که خواندن متن را برای مخاطبان عمومی و غیرمتخصص تسهیل کند. همچنین پرداختن به اسامی اشخاص، ابنیه و شهرها نیز حائز اهمیت است.
  • حفظ اصول جستارنویسی؛ استدلال‌های شخصی، احساسات شخصی، سلیقه‌ها و تجربه‌های فردی نویسنده به سبک خودمانی مطرح شده باشد.
  • متن جستار: باید بین حداقل 1400 و حداکثر 1800 کلمه باشد.
  • تاریخ مهم: حداکثر مهلت ارسال مقالات تا تاریخ 1402/06/15 است.
  • عنوان؛ خطابی یا شعرگونه و به‌صورت دوبخشی به دو زبان فارسی و انگلیسی بین 5 الی 15 کلمه باشد.

مثال: بردمن؛ فضیلت غیره منتظرۀ جهل                                

Birdman; the Unexpected Virtue of Ignorance

بخش اول عنوان به‌صورت کوتاه و هنری؛ بخش دوم نیز به‌صورت توضیح علمی و مشخص‌کنندۀ بخشِ اول عنوان باشد.

  • لب‌کلام فارسی هر جستار باید حداکثر 50 کلمه و لب‌کلام انگلیسی هر جستار حداکثر 65 کلمه باشد. لب‌کلام در ابتدای متن قرار می‌گیرد و نباید از متن اصلی برداشته شده باشد.
  • معرفی نویسنده به‌صورت مختصر باشد؛ مثال:

محسن اکبرزاده. 1364

دانش‌آموختۀ دکتری معماری اسلامی از دانشگاه هنر اصفهان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و گروه طراحی بافت پیرامون حرم رضوی.

  • هر جستار می‌تواند حداکثر یک نویسنده داشته باشد.
  • نویسندگان با ارسال مقالات، اجازه انتشار آن ها را به صورت فیزیکی و الکترونیکی با حفظ حقوق معنوی نویسنده به انتشارات کوچه باغ هنر و اندیشه می دهند.
  • ارجاع مستقیم در متن باید به‌صورت درون‌متنی و در انتهای مقاله تحت عنوان بخش «منابع» به روش APA  نوشته شود.
  • دقت کنید، در فرم «ارسال مقاله» در بخش‌های عنوان فارسی و انگلیسی، لب کلام، معرفی نویسنده و متن جستار، اگر کلمات بیشتر از حداکثر مجاز باشد، سیستم به‌طور خودکار کلمات اضافی را حذف خواهد کرد؛ بنابراین پیش از ارسال مقاله، بخش‌های نام‌برده را مجدد بازنگری فرمایید، همچنین محدودیت تعداد کلمه به‌دقت رعایت شود و در صورت اطمینان مقاله را ارسال کنید.

 

نحوۀ ارسال مقالات:

جستارها می‌بایست در وب‌سایت مجله و در بخش «ارسال مقالات» مربوط به بخش «آداب نوشتن» بارگذاری شوند. دقت داشته باشید  پس از ارسال موفقیت‌آمیز جستار، سامانه یک کد رهگیری صادر خواهد کرد.

https://koochemag.ir/

  • هر متن و مقاله‌ای که درج می‌شود، تنها بیانگر دیدگاه نویسنده‌اش است.
  • نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه ‌باغ هنر و اندیشه مطالب را در صورت نیاز با ویرایش به چاپ می‌رساند.
  • در چاپ مطالب نشریۀ کوچه‌باغ هنر و اندیشه قانون حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان رعایت می‌شود.
  • درج مطالب نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه‌ باغ هنر و اندیشه توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در سایر نشریات یا فضای مجازی، می‌بایست با مجوز کتبی نشریه باشد.

سامانه به تعداد کلمه حساس است. بنابراین محدودیت تعداد کلمه به‌دقت رعایت شود.

پس از ارسال موفقیت‌آمیز جستار یک کد رهگیری در بخش ارسال مقاله برای‌تان صادر خواهد کرد.