شیراز، فریاد رازهای یک شهر

07:007490

شیراز، فریاد رازهای یک شهر

شیراز، یکی از کلان‌شهرهای ایران و پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت آن در بخش مرکزی استان فارس، در منطقۀ کوهستانی زاگرس؛ پایتخت ایران در دوران صفاری، آل‌بویه و زندیه که از دیرباز به‌واسطۀ مرکزیت نسبی‌اش محلی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یکجانشینان و عشایر بوده ‌است و همواره به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی‌اش گردشگران بسیاری را به‌سوی خود فرامی‌خواند؛ اما بیش از یک دهه است که به لحاظ مباحث شهر و معماری به مسائل مرتبط با تخریب بافت تاریخی برای «توسعه» حرم شاه‌چراغ پیوند خورده و نامش در هر کوی و برزن، پیش هر مرد و هر زنی بر سر زبان‌هاست؛ کلان‌شهر شیراز به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر نیمۀ جنوبی کشور از ابتدای شکل‌گیری خود دارای ویژگی‌هایی خاص ازلحاظ موقعیت جغرافیایی و خصوصیات طبیعی بوده و این موقعیت وضعیت خاص فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در این کلان‌شهر به وجود آورده است، اما این ویژگی‌ها مانع از بروز مشکلات عدیدۀ این شهر به‌خصوص در دهه‌های اخیر نشده است.

شیراز و مدیریت شهری امروز آن با چند معضل اساسی مواجه است که این مشکلات طیف وسیعی از موضوعات را در برمی‌گیرد که در ابعاد مختلف، کم‌و‌بیش و از دیرباز با ماهیت و موجودیت شیراز عجین شده است. بررسی رازهای امروز شهر شیراز برای فهم چیزی است که باید باشد و آنچه در مسیر تحقق آینده‌ای مطلوب بدان نیاز دارد؛ تلاشی است برای نجات این کلان‌شهر همچنان زیبا از ورطۀ نابودی.

 

هدف اصلی مجله در این پرونده، نگاهی میان‌رشته‌ای به ویژگی‌ها، مسائل و نیازهای شیراز و آیندۀ شهر آن‌گونه که شایستۀ این کلان‌شهر خاص است و همچنین به شرایط تحقق آن می‌پردازیم؛ اینکه در این راستا چگونه، با چه رویکردی و چه کالبدی می‌توان از حداقل فرصت‌های باقی‌مانده برای حل معضلات اساسی امروز این شهر استفاده کرد.

 

سؤالات اصلی مجله در هر جستار:

  1. احیا و حفاظت فعال از میراث طبیعی تاریخی و فرهنگی شهر شیراز چگونه قابل تحقق است؟
  2. نوسازی و بازآفرینی و احیای بافت فرسوده و ناپایدار در شهر شیراز چگونه قابل تحقق است؟
  3. رونق و توسعۀ گردشگری در شیراز چگونه قابل تحقق است؟
  4. برای افزایش احساس تعلق و حضور مؤثر شهروندان در فضاهای شهری شیراز و مشارکت اثربخش و فراگیر شهروندان در نگهداشت پایدار شهر چه می‌توان کرد؟
  5. ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری در شهر شیراز چگونه قابل تحقق است؟

 

به‌طور خلاصه، در این شماره قرار است که هر جستار به ایده‌پردازی و سیاست‌گذاری در مقیاس برنامه‌ریزی شهری یا طراحی شهری یا طراحی معماری الهام‌بخش برای مدیران دولتی، چه در فضای دولت و چه در شهر شیراز بپردازد.

مطالب این بخش به نویسندگان کمک خواهد کرد تا جستار خود را مطابق دستورالعمل و ضوابط مجله آماده کنند، بنابراین از نویسندگان محترم درخواست می‌شود، برای جلوگیری از اتلاف وقت، مطالب عنوان‌شده در هر بخش را به‌دقت مطالعه و جستارهای خود را مطابق با دستورالعمل مجله ارسال کنند. درصورتی‌که جستار، طبق موارد ساختاری و نگارشی موجود تنظیم نشده باشد، به مراحل بررسی وارد نخواهد شد.

  • رویکرد موردکاوی (مطالعۀ موردی) در نگارش جستار؛ می‌بایست از یک‌سو با هدف برقراری پل ارتباطی بین مطالعات کتابخانه‌ای و از سوی دیگر، روایت اطلاعات زندگی واقعی باشد که خواندن متن را برای مخاطبان عمومی و غیرمتخصص تسهیل کند. همچنین پرداختن به اسامی اشخاص، ابنیه و شهرها نیز حائز اهمیت است.
  • حفظ اصول جستارنویسی؛ استدلال‌های شخصی، احساسات شخصی، سلیقه‌ها و تجربه‌های فردی نویسنده به سبک خودمانی مطرح شده باشد.
  • متن جستار: باید بین حداقل 1600 و حداکثر 1800 کلمه باشد.
  • تاریخ مهم: حداکثر مهلت ارسال مقالات تا تاریخ 1403/01/24 است.
  • عنوان؛ خطابی یا شعرگونه و به‌صورت دوبخشی به دو زبان فارسی و انگلیسی باشد.بین 5 الی 15 کلمه

مثال: بردمن؛ فضیلت غیره منتظرۀ جهل                                

Birdman; the Unexpected Virtue of Ignorance

بخش اول عنوان به‌صورت کوتاه و هنری؛ بخش دوم نیز به‌صورت توضیح علمی و مشخص‌کنندۀ بخشِ اول عنوان باشد.

  • لب‌کلام هر جستار باید حداکثر 45 کلمه باشد. لب‌کلام در ابتدای متن قرار می‌گیرد و نباید از متن اصلی برداشته شده باشد.
  • معرفی نویسنده به‌صورت مختصر باشد؛ مثال:

محسن اکبرزاده. 1364

دانش‌آموختۀ دکتری معماری اسلامی از دانشگاه هنر اصفهان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و گروه طراحی بافت پیرامون حرم رضوی.

  • هر جستار می‌تواند حداکثر یک نویسنده داشته باشد.
  • نویسندگان با ارسال مقالات، اجازه انتشار آن ها را به صورت فیزیکی و الکترونیکی با حفظ حقوق معنوی نویسنده به انتشارات کوچه باغ هنر و اندیشه می دهند.
  • ارجاع مستقیم در متن باید به‌صورت درون‌متنی و در انتهای مقاله تحت عنوان بخش «منابع» به روش APA نوشته شود.
  • دقت کنید، در فرم «ارسال مقاله» در بخش‌های عنوان فارسی و انگلیسی، لب کلام، معرفی نویسنده و متن جستار، اگر کلمات بیشتر از حداکثر مجاز باشد، سیستم به‌طور خودکار کلمات اضافی را حذف خواهد کرد؛ بنابراین پیش از ارسال مقاله، بخش‌های نام‌برده را مجدد بازنگری فرمایید، همچنین محدودیت تعداد کلمه به‌دقت رعایت شود و در صورت اطمینان مقاله را ارسال کنید.

 

نحوۀ ارسال مقالات:

جستارها می‌بایست در وب‌سایت مجله و در بخش «ارسال مقالات» مربوط به بخش «آداب نوشتن» بارگذاری شوند. دقت داشته باشید  پس از ارسال موفقیت‌آمیز جستار، سامانه یک کد رهگیری صادر خواهد کرد.

https://koochemag.ir/

  • هر متن و مقاله‌ای که درج می‌شود، تنها بیانگر دیدگاه نویسنده‌اش است.
  • نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه ‌باغ هنر و اندیشه مطالب را در صورت نیاز با ویرایش به چاپ می‌رساند.
  • در چاپ مطالب نشریۀ کوچه‌باغ هنر و اندیشه قانون حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان رعایت می‌شود.
  • درج مطالب نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه‌ باغ هنر و اندیشه توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در سایر نشریات یا فضای مجازی، می‌بایست با مجوز کتبی نشریه باشد.

سامانه به تعداد کلمه حساس است. بنابراین محدودیت تعداد کلمه به‌دقت رعایت شود.

پس از ارسال موفقیت‌آمیز جستار یک کد رهگیری در بخش ارسال مقاله برای‌تان صادر خواهد کرد.

لینک کوتاه
https://koochemag.ir/?p=16031