حرفۀ معماری
امروزه اندکشمار پیشههایی هستند که عمری به درازای حرفۀ معماری همزمان با تاریخ زیست انسان خردمند دارند. حرفۀ معماری در این چند هزار سال دستخوش تحولات بنیادین شده است. طراحی و ساخت که بخشهای جداییناپذیر دانش و مسئولیت معمار بود در قرن نوزدهم میلادی از هم جدا شد. در این قرن هنوز طراحی مجموعهای یکپارچه از دانشهای موردنیاز و فرایندی بود که به آفریدن اثر معماری ختم میشد. سپس طی قرن بیستم بخش اعظمی از مسئولیتهای معمار در حوزۀ طراحی به حرفههای مستقلی محول و به همان نسبت اختیارات و تأثیرگذاری معمار محدودتر شد.
این دگردیسی در حرفۀ معماری بیش از هر چیز به سبب ظهور انقلاب صنعتی و تحول کار بود، اما کشورهایی که انقلاب صنعتی را در درون خود پدید آوردند و پرورش دادند و تاریخی طولانی -بیش از چند قرن قبل از انقلاب صنعتی- در ایجاد و ادارۀ کسبوکار به مفهوم امروزین خود داشتند، با تشکیل نهادهای قدرتمند در حوزههای دانشی جداشده از معماری و تنظیم روابط آنها با یکدیگر تلاش کردند آثار سوء این تجزیهگرایی را بهسوی عمیق شدن حاصل از تخصصگرایی سوق دهند و این تلاش تا حدودی به اعتلای معماری و جایگاه معمار انجامید. در ایران سابقۀ فهم امروزین از نقش معمار و دانش معماری از یکسو و ایجاد نهادهای مدنی و تجاری به مفهوم مدرن آن و دانش و الزامات مدیریتی آنها از سوی دیگر به یکصد سال نمیرسد و جامعه همچنان درگیر تعریف نقشها و دانشهای جداشده از معماری و تنظیم روابط آنها با معمار و با یکدیگر است.
جوامع حرفهای در این کارزار بودند که طوفان انقلاب اطلاعات و ارتباطات دنیای کسبوکار را درنوردید. پدیداری حوزههای دانشی جدید و تکنولوژیهای نوظهور، به خلق گسترهای از ارزشها و مدلهای کسبوکار و محصولات نوآورانه انجامید. اندازه و ژرفای این دگرگونیها برای همۀ جوامع مانند ایران غیرقابلتصور بوده بهگونهای که پرسشهای بنیادین و تردیدهای جدی در باورهای پیشین ایجاد کرده است؛ اینکه در آینده:
- آیا حرفۀ معماری میتواند همچنان بهعنوان یکی از پیشههای کهن به حیات خودش ادامه دهد؟
- به چه گسترهای معماری اطلاق خواهد شد و چگونه افرادی معمار قلمداد خواهند شد؟
- معماران به چه دانشها و مهارتهایی نیاز خواهند داشت؟
- مزیت معمار شدن چه خواهد بود؟
- نسبت معماران کنونی با روندها، موضوعات و مسائل پیش رو و سرنوشتشان چه خواهد شد؟
شمارههای پیشین نشریۀ کوچه جملگی بر «تخصص معماری» تمرکز کرده و سعی داشته بر موضوعات مختلف مرتبط با این تخصص از زوایای مختلف نور بتاباند، اما این شماره بر «حرفۀ معماری» متمرکز شده است و از این نظر خود را نسبت به شمارههای پیشین متمایز میکند. شاید مهمترین رسالتی که نشریه در طرح این موضوع برای خود قائل بوده این است که نگاه مخاطبانش، بهویژه معماران جوان را بهسوی «آیندۀ معماری و سرنوشت محتمل معمار» معطوف کند.
سردبیر پروندۀ حرفۀ معماری: حمیدرضا موسوی
مطالب این بخش به نویسندگان کمک خواهد کرد تا جستار خود را مطابق دستورالعمل و ضوابط مجله آماده کنند، بنابراین از نویسندگان محترم درخواست میشود، برای جلوگیری از اتلاف وقت، مطالب عنوانشده در هر بخش را بهدقت مطالعه و جستارهای خود را مطابق با دستورالعمل مجله ارسال کنند. درصورتیکه جستار، طبق موارد ساختاری و نگارشی موجود تنظیم نشده باشد، به مراحل بررسی وارد نخواهد شد.
- رویکرد موردکاوی (مطالعۀ موردی) در نگارش جستار؛ میبایست از یکسو با هدف برقراری پل ارتباطی بین مطالعات کتابخانهای و از سوی دیگر، روایت اطلاعات زندگی واقعی باشد که خواندن متن را برای مخاطبان عمومی و غیرمتخصص تسهیل کند. همچنین پرداختن به اسامی اشخاص، ابنیه و شهرها نیز حائز اهمیت است.
- حفظ اصول جستارنویسی؛ استدلالهای شخصی، احساسات شخصی، سلیقهها و تجربههای فردی نویسنده به سبک خودمانی مطرح شده باشد.
- متن جستار: باید بین حداقل 1500 و حداکثر 1800 کلمه باشد.
- تاریخ مهم: حداکثر مهلت ارسال مقالات تا پایان روز 1403/07/15 است.
- عنوان؛ خطابی یا شعرگونه و بهصورت دوبخشی به دو زبان فارسی و انگلیسی باشد.بین 5 الی 15 کلمه
مثال: بردمن؛ فضیلت غیره منتظرۀ جهل
Birdman; the Unexpected Virtue of Ignorance
بخش اول عنوان بهصورت کوتاه و هنری؛ بخش دوم نیز بهصورت توضیح علمی و مشخصکنندۀ بخشِ اول عنوان باشد.
- لبکلام هر جستار باید حداکثر 45 کلمه باشد. لبکلام در ابتدای متن قرار میگیرد و نباید از متن اصلی برداشته شده باشد.
- معرفی نویسنده بهصورت مختصر باشد؛ مثال:
1364 . دانشآموختۀ دکتری معماری اسلامی از دانشگاه هنر اصفهان، عضو هیئتعلمی دانشگاه و گروه طراحی بافت پیرامون حرم رضوی.
نکته: لطفا هنگام معرفی خود از نوشتن واژههایی چون معمار، شهرساز، نویسنده، جامعهشناس، روانشناس و… خودداری شود.
- هر جستار میتواند حداکثر یک نویسنده داشته باشد.
- نویسندگان با ارسال مقالات، اجازه انتشار آن ها را به صورت فیزیکی و الکترونیکی با حفظ حقوق معنوی نویسنده به انتشارات کوچه باغ هنر و اندیشه می دهند.
- ارجاع مستقیم در متن باید بهصورت درونمتنی و در انتهای مقاله تحت عنوان بخش «منابع» به روش APA نوشته شود.
- دقت کنید، در فرم «ارسال مقاله» در بخشهای عنوان فارسی و انگلیسی، لب کلام، معرفی نویسنده و متن جستار، اگر کلمات بیشتر از حداکثر مجاز باشد، سیستم بهطور خودکار کلمات اضافی را حذف خواهد کرد؛ بنابراین پیش از ارسال مقاله، بخشهای نامبرده را مجدد بازنگری فرمایید، همچنین محدودیت تعداد کلمه بهدقت رعایت شود و در صورت اطمینان مقاله را ارسال کنید.
نحوۀ ارسال مقالات:
جستارها میبایست در وبسایت مجله و در بخش «ارسال مقالات» مربوط به بخش «آداب نوشتن» بارگذاری شوند. دقت داشته باشید پس از ارسال موفقیتآمیز جستار، سامانه یک کد رهگیری صادر خواهد کرد.
- هر متن و مقالهای که درج میشود، تنها بیانگر دیدگاه نویسندهاش است.
- نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه باغ هنر و اندیشه مطالب را در صورت نیاز با ویرایش به چاپ میرساند.
- در چاپ مطالب نشریۀ کوچهباغ هنر و اندیشه قانون حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان رعایت میشود.
- درج مطالب نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه باغ هنر و اندیشه توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در سایر نشریات یا فضای مجازی، میبایست با مجوز کتبی نشریه باشد.
سامانه به تعداد کلمه حساس است؛ بنابراین محدودیت تعداد کلمه بهدقت رعایت شود.
پس از ارسال موفقیتآمیز جستار یک کد رهگیری در بخش ارسال مقاله برایتان صادر خواهد کرد.