-
3854. رتبۀ اول | نیما حقوقینیاهر بار سخن گفتنِ یک معمار موضوعِ یک جمع باشد، بیشک کسی پیدا میشود که بگوید، معمارها با طرحهایشان سخن میگویند. کلامی که تا حد زیادی مورد موافقت نیز قرار میگیرد، اما بهراستی اسکیسها، طراحیها و این قبیل روشهای ارائه بهترین راه برای سخن گفتنِ معماران هستند؟ آیا آنها نیازی به نوشتن ندارند؟
-
3808. رتبۀ دوم | مهران آبیلیبدون زبان، جهان در یک سکوت هولناک و عمیق فرومیرفت. «نوشتن» انسان را از این ورطۀ خاموشی رهایی داد و مواجههاش با هستی را معنا کرد. واژهها، اندیشیدن (speculate) را به او آموختند و خیالش را پروراندند. حال، او دیگر مینویسد که بگوید: هست!
-
3821. رتبۀ سوم | مارال ریوندینویسندگی معماری صورتی از بیان معماری است که کمتر به آن پرداخته میشود؛ کلمات این قابلیت را دارند که دیدگاه معمار را در خصوص مسئلۀ طرح، راهحل پیشنهادی و روایت فضای خلقشده توسط او طوری ارائه کنند که برای دیگران قابلفهم باشد.
-
3885. جستار شایستۀ تقدیر ویژۀ هیئت داوران | آذین پیشوامعمار راوی نیست، اما وقتی متنی از او دربارۀ پروژهاش میخوانیم، ناخودآگاه به دنبال یک روایت میگردیم. همان جملۀ ساده اما تعیینکنندۀ «کارفرمای پروژه میخواست خونهاش...»؛ همین جمله دریچۀ ورود ما به دنیای خیالهای یک کارفرمای فرضی است؛ کلید فهم ایدۀ اولیۀ یک اثر. اگر این روایت جذبمان کند، به دنبال پاسخ طراح خواهیم بود.
به نام خدا
بیانیۀ هیئتداوران فراخوان جستارنویسی با موضوع «معماران چرا و چگونه بنویسند؟»
نوشتن حلقۀ گمشدۀ حرفه معماری است و ننوشتن که همواره از زمان برداشته شدن اولین گامهای این رشته و در طول تاریخ شکلگیری آن، بخش تفکیکناپذیر و همزاد این حوزه تلقی میشده، به حاشیه رانده شده است. ضرورت به رشتۀ تحریر درآوردن فعالیت حرفهمندان این حوزه با کاهش سرانۀ مطالعه کمرنگ شده و با به قدرت نشستن رسانههای جمعی، واپسین روزهای حیات خود را تجربه میکند و هرروز بیش از گذشته با تبعات جبرانناپذیری همچون استفادههای سوداگرانه جلوه مینماید که در آن منافع جمعی را نادیده میگیرند و افت کیفیت زندگی مردمان را به همراه دارند.
از اینرو بر آنیم تا با گوشزد کردن ضرورت این مهم، فضایی برای بحث و تبادل اندیشهها، اشتراک تجربهها، افکار و توانمندیهای متقابل، پرداختن به ارائۀ دستاوردها و بحث پیرامون تجارب در قالب واژگان فراهم شود که از نیازهای مهم و غیرقابلانکار جامعۀ معماری است. همچنین در تلاشیم تا بهواسطۀ فراخوانهایی ازایندست، بستری برای ارتقای نگارش به سبک جستارنویسی با هدف ایجاد پل ارتباطی بین مطالعات کتابخانهای و روایت اطلاعات زندگی واقعی از یکسو و تسهیل خوانش متن برای مخاطبان عمومی و غیرمتخصص از سوی دیگر، در این حوزه و برای این جامعه تعریف شود تا با مواجهۀ انتقادی با مقالات، گامی برای حفظ و ارتقای بنیانهای علمی این رشته برداریم.
پس از پایان مهلت قانونی ارسال جستارها در تاریخ 18 تیرماه 1402، در مجموع دوازده جستار به دفتر نشریه ارسال شد. داوری جستارها با در نظر گرفتن حفظ اصول جستارنویسی، استدلالهای شخصی، سلیقهها و تجربههای فردی نویسندگان، توسط هیئتداوران رتبهبندی شد و گزینش آنها در دو مرحله، مرحلۀ اول از تاریخ 21 تا 27 تیرماه و مرحلۀ دوم از تاریخ 27 تا 28 تیرماه 1402 انجام شد.
معیارهای داوری:
1. داشتن مهارتهای پایهای در نگارش، تسلط به ظرافت زبان و اهمیت علمی و آکادمیک متن در توجه همزمان به متنیت خلاقانه و نوآورانه و توجه به زیبایی سیاق متن.
2. صراحت، سادگی و شفافیت متن علیرغم جذابیت ژورنالیستی با توجه به پلتفرم منتشرکنندۀ جستار و توجه به تفاوتهای این جنس نوشتن با انواع دیگر نوشتار.
3. ارائۀ تحلیل بینرشتهای و چندجانبه در پاسخ به مسئله، توجه به گستردگی این حرفه و تعمق در هر سه برهۀ گذشته، حال و آینده.
4. نحوۀ طرح بحث و شیوۀ استدلال و توان تحلیلی متن با توجه به موضوع و توجه به هر دو عرصۀ شکلی و محتوایی با اولویت قرار دادن ابعاد مفهومی و تناسب آن با مسئلۀ مطرحشده در فراخوان.
5. اورپذیر بودن روایت جستار در انطباق با هدف جستار، قابلاتکا بودن فرضیهها، بیان تحلیلی- استدلالی مطالب با توجه به ویژگیهای جستارنویسی در مقابل سبکهای دیگر نوشتن.
6. اعتبار ارجاعات، صحت نتیجهگیریها از ارجاعات و نحوۀ ربط و بسط مطالب به یکدیگر.
هیئتداوران پس از بررسی جستارهای ارسالشده، نتایج داوری خود را برای آگاهی جامعۀ حرفهای معماری، بهویژه معماران جوان بدین شرح اعلام میکنند.
کد اثر |
رتبه |
رتبۀ اول |
|
3854 |
نیما حقوقینیا |
رتبۀ دوم |
|
3808 |
مهران آبیلی |
رتبۀ سوم |
|
3821 |
مارال ریوندی |
جستار شایستۀ تقدیر ویژۀ هیئتداوران |
|
3885 |
آذین پیشوا |
امضاکنندگان:
محمدسعید ایزدی، مرتضی میرغلامی، علی ابهری، شورش عابد، علی اکبری
عکاس: فریال محجوب
سؤال اصلی: معماران چرا و چگونه بنویسند؟
بهطور خلاصه، نشریه از هر جستار انتظار دارد به این سؤال پاسخ دهد که اهمیت نوشتن برای معماران امروز ایران در زندگی
حرفهایشان چیست؟ علاوه بر این، فرایند نوشتن و اصول و انواع نوشتار متن به همراه اجزای نویسندگی معماری چگونه است؟
مطالب این بخش به نویسندگان کمک خواهد کرد تا جستار خود را مطابق دستورالعمل و ضوابط مجله آماده کنند، بنابراین از نویسندگان محترم درخواست میشود، برای جلوگیری از اتلاف وقت، مطالب عنوانشده در هر بخش را بهدقت مطالعه و جستارهای خود را مطابق با دستورالعمل مجله ارسال کنند. درصورتیکه جستار، طبق موارد ساختاری و نگارشی موجود تنظیم نشده باشد، به مراحل بررسی وارد نخواهد شد.
- رویکرد موردکاوی (مطالعۀ موردی) در نگارش جستار؛ میبایست از یکسو با هدف برقراری پل ارتباطی بین مطالعات کتابخانهای و از سوی دیگر، روایت اطلاعات زندگی واقعی باشد که خواندن متن را برای مخاطبان عمومی و غیرمتخصص تسهیل کند. همچنین پرداختن به اسامی اشخاص، ابنیه و شهرها نیز حائز اهمیت است.
- حفظ اصول جستارنویسی؛ استدلالهای شخصی، احساسات شخصی، سلیقهها و تجربههای فردی نویسنده به سبک خودمانی مطرح شده باشد.
- متن جستار: باید بین حداقل 1000 و حداکثر 1400 کلمه باشد.
- تاریخ مهم: حداکثر مهلت ارسال مقالات تا تاریخ 1402/4/18 است.
- عنوان؛ خطابی یا شعرگونه و بهصورت دوبخشی به دو زبان فارسی و انگلیسی باشد.بین 5 الی 15 کلمه
مثال: بردمن؛ فضیلت غیره منتظرۀ جهل
Birdman; the Unexpected Virtue of Ignorance
بخش اول عنوان بهصورت کوتاه و هنری؛ بخش دوم نیز بهصورت توضیح علمی و مشخصکنندۀ بخشِ اول عنوان باشد.
- لبکلام هر جستار باید حداکثر 45 کلمه باشد. لبکلام در ابتدای متن قرار میگیرد و نباید از متن اصلی برداشته شده باشد.
- معرفی نویسنده بهصورت مختصر باشد؛ مثال:
محسن اکبرزاده. 1364
دانشآموختۀ دکتری معماری اسلامی از دانشگاه هنر اصفهان، عضو هیئتعلمی دانشگاه و گروه طراحی بافت پیرامون حرم رضوی.
- هر جستار میتواند حداکثر یک نویسنده داشته باشد.
- نویسنده حق بهرهبرداری مادی و معنوی اثر خود را در اختیار نشریه بهمنظور انتشار در نسخههای چاپی و الکترونیکی قرار میدهد.
- ارجاع مستقیم در متن باید بهصورت درونمتنی و در انتهای مقاله تحت عنوان بخش «منابع» به روش APA نوشته شود.
- دقت کنید، در فرم «ارسال مقاله» در بخشهای عنوان فارسی و انگلیسی، لب کلام، معرفی نویسنده و متن جستار، اگر کلمات بیشتر از حداکثر مجاز باشد، سیستم بهطور خودکار کلمات اضافی را حذف خواهد کرد؛ بنابراین پیش از ارسال مقاله، بخشهای نامبرده را مجدد بازنگری فرمایید، همچنین محدودیت تعداد کلمه بهدقت رعایت شود و در صورت اطمینان مقاله را ارسال کنید.
نحوۀ ارسال مقالات:
جستارها میبایست در وبسایت مجله و در بخش «ارسال مقالات» مربوط به بخش «آداب نوشتن» بارگذاری شوند. دقت داشته باشید پس از ارسال موفقیتآمیز جستار، سامانه یک کد رهگیری صادر خواهد کرد.
محمد سعید ایزدی:
1347. دانشآموختۀ معماری از دانشگاه تهران و مرمت شهری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان
مرتضی میرغلامی:
1355. دانشآموختۀ دکتری طراحی شهری از دانشگاه ملبورن استرالیا؛ استاد گروه معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
علی ابهری:
1354. دانشآموختۀ دکتری معماری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، مدیر پژوهش و توسعۀ معماری مهندسین مشاور نشا (نگین شهر آینده)
شورش عابد:
1358. دانشآموختۀ کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه شهید بهشتی، بنیانگذار استودیو کلوان
علی اکبری:
1364. استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری
- به سه مقالۀ منتخب لوح تقدیر و یک نسخه از شمارۀ شانزدهم نشریۀ کوچه به همراه یک جلد کتاب از طرف انتشارات پرهام اهدا خواهد شد.
- همچنین مقالۀ رتبۀ اول در کوچۀ شانزدهم منتشر خواهد شد.
حامی جوایز: انتشارات پرهام نقش
اعلام نتایج: مرداد ماه 1402 در شمارۀ 16 نشریۀ کوچه
- هر متن و مقالهای که درج میشود، تنها بیانگر دیدگاه نویسندهاش است.
- نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه باغ هنر و اندیشه مطالب را در صورت نیاز با ویرایش به چاپ میرساند.
- در چاپ مطالب نشریۀ کوچهباغ هنر و اندیشه قانون حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان رعایت میشود.
- درج مطالب نشریۀ فرهنگی- هنری کوچه باغ هنر و اندیشه توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در سایر نشریات یا فضای مجازی، میبایست با مجوز کتبی نشریه باشد.