City case in two movies | Aran Javidani
He begins a city trip to the heart of Tehran, an Odyssey in a city that is massively changing, conquering, and encroaching on endless constructions; and finally, a gray covered with dust city comes out of that colorful city.
در این بخش به شکلی مستقل به تعامل گریزناپذیر شهر و فضای شهری، زیبایی و یا آلودگی محیطی و سینما میپردازیم؛ و به بررسی فیلمهایی مینشینیم که شهر بهعنوان یکی از کارکترهای فیلم، حضوری آگاهانه دارد. در تاریخ سینمای ایران کمتر به این مقوله بها داده شده است. ولی بهطور مثال در فیلم خشت و آینه ساختهی ابراهیم گلستان، شهر تهران در جایگاه شخصیت اصلی فیلم قرار میگیرد و بیش از یک لوکیشن به آن پرداخته میشود. دو فیلمی که برای این شماره انتخاب شده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنوارهی فجر سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۴ را کسب نمودهاند، هدف از این دو انتخاب علاوهبر هدف اصلی بازخوانی تصویر سینمایی شهر، نشاندادن سلیقهی مردم برای اهدای سیمرغ فجر طی دو دههی مختلف از دو کارگردان از دو نسل متفاوت نیز بوده است. […]